Kunstenaars/auteurs en het al dan niet herstellend vermogen van de natuur

 

-Mooie en relevante teksten en cursusaanbod van Marc Siepman. Je kunt je inschrijven voor zijn nieuwsbrief, daarin staat ook 2 maandelijkse  een column van hem in Onkruid.

-Ook word ik geraakt door de zoektocht van Arita Baaijens,  die probeert haar wetenschappelijke biologie kennis te laten bevruchten en transformeren door de wijsheid van natuurvolken met kennis van en communicatie met de natuur.

Ambassade van de Noordzee . Als goede afwegingen gebaseerd moeten zijn op stemmen van alle betrokkenen, Bruno Latour, hoe zouden mensen zich dan moeten gedragen in de onmenselijke wereld, de wereld der dingen.

-De onderwereld van de tuin, van microbe tot mol, van Romke van der Kaa  “Dat die ondergrondse gemeenschap van larven, wormen, schimmels, bacteriën, amoeben en geleedpotigen bestaat zal niemand verrassen, maar dat alle aanwezigen in die microkosmos druk met elkaar communiceren is ronduit verbazingwekkend.”

-Tich Nhat Hanh zet zijn boeddhistische visie op het behoud van de aarde in “Wat de wereld nodig heeft” uiteen.

-Zijn we afval of compost? http://loop-of-life.com “Voed de aarde met je eigen voedingsstoffen en word een waardevolle bron voor nieuw leven om te bloeien met de Loop Living Cocoon. Laten we een deel van de levenscyclus zijn in plaats van ons milieu te vervuilen met dode materialen, moeten we levende materialen gebruiken die de natuur verrijken. Mycelium is de grootste recycler van de natuur. Wat als we kunnen toetreden tot de levenscyclus van de natuur met een afbreekbare kist die ook ons lichaam snel afbreekt en van chemisch afvalstoffen ontdoet.”

Kunstenaars die iets doen/deden met (het herstellen van) natuur in brede zin:

Herman de Vries , vanaf de 80-tiger jaren lag de nadruk in zijn werk op de verstoorde relatie tussen mens en natuur, waardoor volgens hem een belangwekkende bron van kennis verloren dreigde te gaan. Leuk detail,  hij is in Alkmaar (woon ik nu) geboren en in 2019 was er een prachtige overzichtstentoonstelling aan hem gewijd. “We vertrouwen meestal op zicht, maar vergeten daarbij vaak de andere zintuigen.”

Gerrit Bosma, plantaardige vormgeving. Als kunstenaar creëerde hij met loof en andere plantaardige materialen, installaties. Hij vormde en vervormde in het landschap.  Zijn voorliefde lag vooral bij open vlakten waar meestal intuïtief installaties ontstonden. Wij hebben samen gewerkt om landart op agrarische bedrijven met groepen boer(in)en vorm te geven om de identiteit van hun bedrijf te versterken.

Sjoerd Buisman,  onderzoekt natuurlijke groeiprocessen en grijpt aanvankelijk passief, later in zijn leven actief in.

Andy Goldworthy, maakt gebruik van natuurlijke en voor de hand liggende materialen en schept landart in het groot en klein.

Giuseppe Penone ,vertegenwoordiger van arte povera en landart.

Hein van Delft,   Intense aandacht voor soorten klei, leem, hoe ze drogen, ze verschillen in kleur, waar ze vandaan komen. Fascinerend.

 

 

Textielkunstenaars die zich bezig houden met (het herstellen van) de natuur.

Hannah Streefkerk  en ook haar werk mending nature ligt heel dichtbij mijn diepere intenties om natuurkunst te maken. Zij heeft ooit natuurfoto’s  bestikt op de naaimachine. Ik was geschokt toen ik ze in Rijswijk op de textiel biënnale zag liggen. Want ik had het zelf ook gedaan, maar die lagen thuis stil te liggen. Op cursus bij haar, zei ze dat ik iets gemaakt had, waar ze jaloers op was, dat geeft wel zelfvertrouwen.

Claudia Jongstra en claudy-jongstra-inner-vitality.  Een video van de opening  van een geweldige expositie van het Twents museum, waar in Claudia een belangrijke rol heeft gespeeld. Sleutelwoorden zijn oa. de tuin als laboratorium, bescheiden weelderigheid in de nieuwe verftuin, verlies van gebiedseigenheid, herwaardering van het ambacht, combi wetenschappelijk en alchemistisch corona kan ons meer bewust maken van wat terug te geven is van wat we verloren hebben. Haar kunst gaat in tegen de opgebouwde waardesystemen.

Marian Bijlenga,  Vooral haar oude plantaardige werk met blaadjes en takjes een soort handschrift maken, deed me bij het zien even mijn adem inhouden. Haar omgaan met steeds nieuwe materialen en prachtige vormen met schaduwen ontwikkelen vind ik interessant en mooi.

Lizan Freijsen, ik deel haar liefde voor schimmels, paddenstoelen en vochtplekken. Vind haar techniek fascinerend, maar niet mijn route en expertise.

Angelique van der Valk   Over haar werk zegt ze: “Momenten van verwondering zijn een opening naar de essentie van het bestaan en naar het koesteren van de aarde. Hier wil ik graag aan bijdragen.”

Sara Vrugt  met haar 100 duizendbomen en bosproject, waar ik met plezier en geduld als thuiswerker aan heb mee geborduurd. Interessant is dat zij haar liefde voor het textielambacht combineert met community art.

-Miep van Riessen, haar duinlandschappen ontroerden me zeer, toen ik ze lang geleden zag . Dat textiel zo’n zeggenschap kon hebben, dat had ik eerder niet voor mogelijk gehouden.

Esther Trauqot,  zij creëert gouden jasjes van draad om de beschadigde natuur heen. Ze geeft de natuur een tweede huid en repareert zo tijdelijk wat de mens (on)bewust kapot maakte. Ook al is het omhullen kansloos als een poging tot herstellen, het inspireert wel tot optimisme Zij maakt deel uit van een nieuwe kunststroming, hedendaags naturalisme; kunst met oog voor de natuur en omgeving.

 

Deze lijst ga ik nog uitbreiden. Suggesties? Wees welkom.